Interaktionsformen, der er på spil her, er den samme som i det første eksempel – en registre-
rende interaktion, hvor brugerne producerer indholdet, men som museet distribuerer, og endvidere er
der heller ikke her social interaktion mellem brugerne.
Surowieckis Wisdom of Crowds-teori er med principperne om uafhængighed og sammenlægningsme-
kanisme derfor en diametral modsætning af paradigmet kommunikation som interaktion; der sker
ingen fælles meningsudveksling eller meningstransformation. Teorien kan benyttes til at illustrere ét
forhold ved kommunikationen på Web 2.0, nemlig principperne om decentralisering – hvor der ikke er
nogen central magtposition, beslutninger tages af individer baseret på deres specifikke viden, og
sammenlægningsmekanismen – at de individuelle beslutninger kan konverteres til én kollektiv be-
slutning. Men Web 2.0 er netop også kendetegnet ved det modsatte forhold, nemlig den konversatio-
nelle interaktion. Når brugere i Wikipedia samarbejder om at lave wiki-indlæg og diskuterer indlægget
i det tilknyttede diskussionsforum, eller når brugere i sociale netværk udveksler meninger og erfarin-
ger som for eksempel i Kræftens Bekæmpelses blog om kræft20, eller når studerende går på ”geoca-
ching” og sammen løser problemer som for eksempel i Skagens Museums Zig-Zag geocaching21, er det
alle eksempler på web-medieret konversationel interaktion. Hvis man benytter Web 2.0 til at kommu-
nikere og som redskab til interaktive oplevelser, vil der være flere muligheder i at skabe interaktion
gennem alle fire kommunikationsmønstre. Jeg vil i mine løsningsforslag tage direkte afsæt i disse fire
skitserede kommunikationsmønstre og forsøge at omsætte dem til konkrete kommunikationsformer
ved hjælp af IKT som kommunikationsmiddel. Nu er det på tide at vende blikket mod museernes bru-
gere.
- MUSEUMSBRUGERNE FRA DEN DIGITALE GENERATION
Dette kapitel vil tage udgangspunkt i Kulturministeriets undersøgelser af museernes nuværende bru-
gere og webbrugere. Af undersøgelsernes resultater bliver der tegnet et billede af forskellige bruger-
typer, såkaldte segmenter, som inddeles i forhold til fælles værdier, interesser og livsstil. Jeg vil udfol-
de disse identitetsrelaterede karakteristika lidt nærmere med hjælp fra to museologiske perspektiver
og efterfølgende udvikle en segmentbeskrivelse af den digitale generation, der er vokset op med inter-
net og derfor besidder andre identitetsrelaterede karakteristika end dem, der bliver fremført i bruger-
undersøgelsernes rapporter. Jeg vil afslutningsvist perspektivere denne segmentbeskrivelse til de
kompetencekrav, der stilles til denne generation og i forlængelse heraf, hvordan museerne vil kunne
udnytte potentialerne ved IKT som læringsmiddel i deres didaktiske udvikling af oplevelser.
Whoa a lot of excellent advice. buy zenegra
Hi there, nice website you have in here. https://getbuycheap.org.uk/zenegra – buy zenegra online
Adored the pictures, i truly like the one of , perfect.
https://getbuycheap.org.uk/zenegra – buy zenegra
buy wegovy canada
ozempic for weight loss without diabetes
ozempic tablets 7 mg
ozempic generic
semaglutide tablets buy
online pharmacy
canadian pharmacy cialis
canadian pharmacies
skypharmacy
sky pharmacy
sky pharmacy
canadian online pharmacy
online pharmacies canada
skypharmacy online
canadian pharmacy
4 corners pharmacy skypharmacy pacific care pharmacy
247 overnight pharmacy canadian skypharmacy on line pharmacy
online pharmacy canadian online pharmacy pharmacy rx one review
onlinepharmacy sky pharmacy reviews online pharmacy
canadian pharmacy orlistat sky pharmacy canadian pharmacy cialis 20mg
canada pharmacy 24 hour drug store sky pharmacy reviews canadian pharmacy 24h
canadian pharmacy cialis canadian online pharmacy viagra from usa pharmacy
canadian pharmacy online no script canada pharmacy online pharmacy on line
sky pharmacy online drugstore canadian pharmacies onlinepharmacy
onlinepharmacy sky pharmacy store pharmacy on line
on line pharmacy on line pharmacy canadian pharmacy
pharmacy online sky pharmacy review cialis india pharmacy
onlinepharmacy skypharmacy canada pharmacy 24 hour drug store
canadian pharmacy cialis canada pharmacy 24h generic cialis online pharmacy reviews
canadian pharmacy cialis skypharmacy online onlinepharmacy
canadian pharmacy cialis canadian pharmacy cialis canadian pharmacy no prescription
canada pharmacy 24 hour drug store sky pharmacy pacific care pharmacy
canadian pharmacy cialis canada pharmacy 24h 247 overnight pharmacy canadian
canada pharmacy 24 hour drug store sky pharmacy reviews onlinepharmacy
canadian pharmacy cialis sky pharmacy review online pharmacy
onlinepharmacy skypharmacy pharmacy rx one review
canadian pharmacy online no script canada pharmacy online canadian pharmacy no prescription
onlinepharmacy skypharmacy canadian pharmacy cialis 20mg
canada pharmacy 24 hour drug store sky pharmacy canadian pharmacy cialis
canadian pharmacy sky pharmacy review canadian pharmacy 24h
canada pharmacy 24 hour drug store sky pharmacy online canadian pharmacy cialis
pharmacy rx one review sky pharmacy online drugstore sky pharmacy online drugstore
canada pharmacy 24 hour drug store canadian pharmacy cialis usa pharmacy no script
onlinepharmacy canadian pharmacy usa pharmacy no script