hvorfor folk vælger at besøge et museum

Museerne er tryghedsskabende, fordi museernes genstande vækker personlige minder. Museerne kan også give brugerne en oplevelse af at være specielle eller at tilhøre et bestemt fællesskab. Den digitale generation på museum 47 Aktivitet. Fokusgruppedeltagerne lægger vægt på muligheden for, at de kan deltage aktivt og herigennem få en unik oplevelse. Socialisering. Det sociale aspekt er fremtrædende. Fokusgruppedeltagerne lægger vægt på, at det giver en rig og nuanceret oplevelse, hvis man kan dele sin oplevelse med nogen. For mange deltagere er det ikke socialt acceptabelt at gå på museum alene. Fordybelse. Flere af deltagerne ser museumsbesøget som en mulighed for at træde ind i “en anden verden”, hvor alt andet kan lukkes ude, og de kan lade sig opsluge (Kulturarvsstyrelsen, 2010, p.14). Museumskonsulent Marilyn Hood fremhæver i artiklen Staying Away, Why People Choose Not to Visit Museums nogle lignende årsager til, hvorfor folk vælger at besøge et museum i deres fritid. På baggrund af en omfangsrig mængde psykografiske informationer har hun analyseret sig frem til, hvilke værdier, interesser og forventninger, der ligger til grund for vores valg af fritidsaktiviteter, heriblandt museumsbesøg. Følgende seks værdier skulle ifølge Hood kendetegne voksnes valg af fritidsaktiviteter 1. at have mulighed for at lære, 2. at få en ny udfordrende oplevelse, 3. at lave noget meningsfuldt, 4. at være sammen med andre, 5. at føle sig tilpas i de omgivelser man befinder sig i, 6. at deltage aktivt (Hood, M., 2004, p. 151). De tre første er især kendetegnende for de hyppigt museumsbesøgende, hvorimod ikke-brugerne og de brugere, der kommer sjældent, vægter de sidste tre faktorer højest. John Falk, professor i FreeChoice Learning ved Oregon State University, er ligeledes blevet meget anerkendt i museumskredse for sin forskning i de underliggende motivationer for at gå på museum. Ifølge Falk vil museerne kunne udvikle langt bedre og mere motiverende oplevelser, hvis de bare forstår nogle af folks individuelle årsager til at gå på museum (Falk, J.H., ODM’s Internationale Formidlingsseminar 16-03 2010).

Falk definerer en museumsoplevelse som et sammenspil af tre overlappende kontekster – den personlige, den sociokulturelle og den fysiske. Disse tre kontekster er konstituerende for museumsbesøgets læringspotentiale, og her er der især otte nøglefaktorer, der har indflydelse på læringsoplevelsen i museet: I forhold til den personlige kontekst vil den besøgende lære mest hvis 1) den besøgendes motivation og forventninger indfries, 2) den besøgendes viden, interesser og overbevisninger imødekommes, og 3) den besøgende har mulighed for selv at kunne vælge og kontrollere undervejs i museumsbesøget. Den digitale generation på museum 48 Den sociokulturelle kontekst handler om den besøgendes mulighed for at interagere med andre – enten med de personer, den besøgende kommer sammen med, eller med museets ansatte. Her vil den besøgende kunne lære mest ved 4) at benytte sig af gruppen, man kommer med til bedre forståelse, læring og meningsdannelse og 5) ved at omvisere, guider, vagter eller andre (ikke bekendte) gæster bidrager med supplerende viden. Den fysiske kontekst kan være museet og den besøgendes personlige kontekst uden for museet – og principielt vil denne kontekst også kunne omfatte museernes hjemmesider. Her vil læringen være stærkest hvis 6) man ved, hvad der forventes af en, dvs. at museet har en fremhjulpen og tydelig orientering og organisering, så vedkommende ikke er i tvivl om, i hvilken retning eller rækkefølge museumsoplevelsen bør forløbe. 7) Veldesignede udstillinger eller genstande fanger opmærksomheden og er derfor gode læringsredskaber. 8) Viden og erfaringer opnået i museet er ikke komplette før de ’lagres’ i en persons ’hele’ kontekst – ofte længe efter et museumsbesøg (Falk, J.H. & Dierking, L.D., 2000, Kap.8). Ifølge Falk vil læringen være maksimal, hvis alle otte punkter imødekommes, men vigtigst er det dog, at museerne er opmærksomme på disse faktorer. Som Falk pointerer, er museerne resultater af industrialismens standardiserede “one size fits all” tankegang, og i dagens informationsteknologiske samfund er museerne nødt til at udvikle “customized” (behovstilpassede) oplevelser (Falk, 2010). John Falk besøgte Danmark i marts 2010 i forbindelse med Organisationen Danske Museers formidlingsseminar, og her lød opfordringen til de danske museer netop på at række ud til deres besøgende ved at imødekomme flere forskellige behov.22 De fleste ønsker at bruge deres fritid sammen med bekendte, de fleste har en nysgerrighed eller interesse, de fleste har brug for at slappe af – men mange mener ikke, at museerne kan opfylde disse behov. Derfor må museerne gøre en større indsats for at tiltrække ikke-brugerne og udvikle oplevelser til forskellige behov – og ifølge Falk (2010) er der stort set ingen af de danske museers hjemmesider, der lige nu formår det. Som det fremgår af undersøgelsen af museernes webbrugere, er budskabet fra Kulturarvsstyrelsen også her, at der eksisterer en masse uudnyttet potentiale, som museerne bør prioritere. Museernes hjemmesider er en ekstra indgang til museet, og her er der netop mulighed for at tiltrække nye brugergrupper.

Problemet er dog, at der endnu ikke eksisterer særlig stor viden om webbrugernes identitetsrelaterede motivationer, hvorfor det endnu er svært at definere nogle specifikke forskelle i motivationerne bag henholdsvis fysiske og virtuelle museumsbesøg (Ellenbogen, K.; Falk, J. & Goldman, K. H., 2008, p.192). Der eksisterer dog en stigende interesse og forskning i identitetsmæssige forhold i relation til webbet, og især er der opstået et stort forskningsfelt inden for web-baserede spil og omkring de læringsmuligheder, der implicit kan 22 http://www.formidlingsnet.dk/arkiv/rethinking-the-museum-visitor-experience Den digitale generation på museum 49 være heri (Ibid.). Det er i hvert fald Falk, Ellenbogen og Goldmans pointe i artiklen Understanding the Motivation of Museum Audiences; at når de såkaldte identitetsrelaterede motivationer påvirker læring og adfærd i de fysiske museer, må man også antage, at det er gældende for de virtuelle museumsbesøg (Op.cit. p.193). Da museer fremover vil benytte IKT i større og større grad, er det vigtigt at forstå, hvorfor de besøgende måtte vælge at benytte sig af disse ressourcer. Det er ifølge Falk et al. ikke tilstrækkeligt, at museerne implementerer IKT for at holde museet opdateret eller som redskab til at facilitere museernes mission; årsagen til og succesen ved at implementere IKT bør afhænge af, hvorvidt teknologierne kan tilfredsstille de besøgendes situerede og differentierede motivationer.

98 kommentarer til “hvorfor folk vælger at besøge et museum”

  1. Exactly how perform I break out Email?All you require to carry out is http://www.protempmail.com; entering a brand new e-mail handle and generating a brand new e-mail will certainly generate a special e-mail for you if you choose edu mail during mail development; permit’s certainly not overlook that totally free Edu mail is actually merely for one make use of. You won’t have the ability to make use of the same Email the following opportunity you revitalize it. https://protempmail.com/en/post/what-is-a-temporary-edu-email

  2. What is a temporary Email? Brief e-mails are a unit that facilitates our operate at lots of factors in our lifestyles, makes sure the safety and security of our personal relevant information, avoids unnecessary incoming e-mails, and the functioning logic is really straightforward to produce a throw away email when you’re performed; just toss it away.What is a short-term Email?As ProTempmail, we offer you a brand new company, you can easily produce short-lived Edu e-mails with the ” short-term Edu mail” company that we offer to you completely cost free to obtain injured or hurt by rebates prepped with student emails, and after that you can simply benefit from the discount rates offered through a lot of providers.What is actually the advantage of a short-lived Email?Your university email utilize the mail instead of offering temporary remove spam mails in the event that the most important point you can easily ensure is actually always kept clean, and also your inbox is going to allow you to stay concealed, for example, a university student mail handle, title as well as last name as it opens up, in this particular situation, private data is actually producing the violated, or even leakage in case of an strike, both emails you your code for each is disclosed. https://protempmail.com/en/post/what-is-a-temporary-edu-email

  3. gbrkpslpzhr

    Отмывка жилплощади через некоторое время пожара подключает в течение себя отмывку потолка, стен, пола, радиаторов отопления, осветительных устройств, дверей, что-что также у нужды корпусной мебели среди и снаружи, осуществляется мастерская мягкой мебели, матрасов, штор, тюля, ламбрекенов, то есть ткани, хорошо поглощающей запах гари.
    gbrkpslpzhr

  4. I happen to be writing to make you be aware of what a superb experience my cousin’s girl gained going through yuor web blog. She learned a wide variety of details, not to mention how it is like to have an excellent helping character to have certain people without difficulty learn chosen advanced topics. You really exceeded visitors’ desires. Many thanks for giving the powerful, healthy, revealing and also cool guidance on your topic to Tanya.

  5. I have to show my thanks to this writer just for rescuing me from this particular challenge. Because of looking out through the internet and coming across solutions which were not productive, I was thinking my entire life was gone. Being alive devoid of the approaches to the problems you have sorted out through the guideline is a crucial case, and the ones that might have in a negative way damaged my entire career if I hadn’t come across your site. Your own personal talents and kindness in dealing with every part was vital. I don’t know what I would have done if I hadn’t come upon such a step like this. I can also at this point look forward to my future. Thanks a lot very much for your high quality and effective guide. I will not be reluctant to recommend your blog to any individual who desires support on this situation.

  6. I in addition to my friends have been viewing the great points on the website then before long got a terrible suspicion I had not thanked the website owner for those strategies. All of the women had been for that reason glad to see them and have sincerely been tapping into those things. Appreciate your getting considerably thoughtful and for picking out some incredibly good subject areas most people are really desperate to be informed on. Our own honest regret for not saying thanks to you earlier.

  7. I happen to be commenting to let you understand what a amazing encounter my wife’s princess undergone reading your site. She figured out numerous things, which include what it’s like to possess a marvelous helping mindset to make many people just gain knowledge of certain grueling issues. You truly exceeded visitors’ expectations. I appreciate you for offering these necessary, dependable, informative and as well as cool thoughts on your topic to Evelyn.

  8. De novo motif finding and motif similarity cialis on line However, Wrangham conceded that, because proglottid shedding is part of tapeworm s normal life cycle, leaf swallowing is not necessarily an effective method of tapeworm control

  9. We discovered that CD44 hi Foxp3 T cells from unmanipulated mice are enriched in Tr1 cell precursors, enabling differentiation of cells that express IL 10, as well as Tr1 associated cell surface markers, CD49b and LAG 3, and transcription factors, cMaf, Blimp 1, and AhR zithromax 5 day pack

  10. Профессиональный сервисный центр по ремонту сотовых телефонов, смартфонов и мобильных устройств.
    Мы предлагаем: ремонт смартфонов
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  11. Профессиональный сервисный центр по ремонту сотовых телефонов, смартфонов и мобильных устройств.
    Мы предлагаем: где отремонтировать телефон
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  12. Профессиональный сервисный центр по ремонту сотовых телефонов, смартфонов и мобильных устройств.
    Мы предлагаем: сервис по ремонту телефонов номер
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  13. 9 times baseline stage 2 or an increase in serum creatinine greater than 3 priligy in usa For the majority of hypertensive patients, good blood pressure controlcan be maintained on one or two drugs, often taken only once per day

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.