af den digitale

7. INFORMATIONSTEKNOLOGISKE LØSNINGSFORSLAG TIL TO MUSEER

Løsningsforslagene tager direkte udgangspunkt i specialets skitserede teorier. Målgruppen for forsla-
gene er den digitale generation, men jeg vil dog ikke glemme museernes kernebrugere. Jeg vil såledestage afsæt i min segmentbeskrivelse af den digitale generation, men med segmentbeskrivelserne af ”de
digitale immigranter” in mente. Kommunikation til den ene gruppe behøver ikke udelukke den anden;
trods de to paradigmer inden for kommunikationsteorierne eksisterer de stadig side om side – de

komplementerer hinanden, og efter min overbevisning er målet netop at bevæge sig væk fra en over-
ordnet dikotomi og i stedet se på, hvordan hver enkelt af de to paradigmer bedst kan understøtte in-
teraktion i en konkret kontekst. Jeg mener, Tapscott og Prensky har en konstruktiv pointe i at tage ved

lære af den digitale generation, og jeg vil derfor mene, at et fokus på denne generation også vil have en
positiv effekt for museernes kommunikation til de andre segmenter. Løsningsforslagene bygger hver
især på det kommunikationsteoretiske fundament, hvor jeg vil benytte Jens F. Jensens matrix over

interaktion som et konkret afsæt til at vurdere de forskellige informations- og kommunikationstekno-
logiers kommunikative potentiale. Helt konkret vil forslagene blive præsenteret ved en belysning af

museumshjemmesidernes nuværende kommunikation og museumsoplevelser, og derefter gennem de
konkrete forslag til forbedringer.
7.1 LØSNINGSFORSLAG TIL HOLSTEBRO MUSEUM
7.1.1 INDLEDNING

Efter samtale med museumsdirektør Ole Nielsen er museets ønske at få udarbejdet nogle løsningsfor-
slag til, hvordan museet vil kunne gøre brug af sociale medier som redskab til at kommunikere målret-
tet og effektivt til deres brugere. Selvom de yngre brugere også er underrepræsenterede på Holstebro

Museum, har museet alligevel rettet fokus på denne brugergruppe ved at udvikle en række interaktive
digitale oplevelser i museet. Museets behov er derfor at få undersøgt, hvordan deres hjemmeside vil
kunne række ud til flere og nye brugere ved hjælp af sociale medier og hvordan det positivt vil kunne
ændre museets relation til brugerne. I henhold til min tidligere pointe om ikke at bruge teknologierne
som trækplaster i sig selv, vil jeg med udgangspunkt i museets konkrete indhold og tilbud fokusere på

museets samlede webkommunikation. Da sociale medier per definition har et socialt fokus og en dia-
logisk kommunikationsform, vil anvendelsen af dem kræve, at museets generelle profil også har et

socialt fokus, hvilket ikke er kendetegnende for museets nuværende webkommunikation. Museets
hjemmeside har netop gennemgået en større opdatering, og der mangler endnu enkelte detaljer som
eksempelvis en engelsk og en tysk version, samt billeder af museets ansatte. Men museets hjemmeside

er blevet opbygget som et brochuremuseum med en gennemgående statisk informerende transmitta-
tiv kommunikationsform. Anvendelsen af sociale medier, som i større grad vil understøtte konverse-
rende, konsultativ eller registrerende interaktion, vil derfor umiddelbart virke modsætningsfyldt i

forhold til hjemmesidens nuværende transmittative kommunikationsform. En reel implementering af
sociale medier vil derfor ikke være særlig oplagt, med mindre museet også ændrer på hjemmesidens

23 kommentarer til “af den digitale”

  1. Ищете лучшие турецкие сериалы? Заходите на turklife.tv! Здесь вы найдете самые свежие новинки 2024 года и другие популярные сериалы в отличном HD 1080 качестве с профессиональной русской озвучкой. На сайте представлены сериалы всех жанров: драмы, комедии, боевики, фэнтези и многое другое.

    Каждый день добавляются новые серии, и всё это абсолютно бесплатно и без рекламы в плеере. Turklife.tv – это идеальное место для поклонников турецких сериалов. Заходите и наслаждайтесь лучшими сериалами без лишних хлопот!

  2. I have been browsing online more than three hours today yet I never found any interesting article like yours It is pretty worth enough for me In my view if all website owners and bloggers made good content as you did the internet will be a lot more useful than ever before

  3. Join forces with https://accsmarket.net and unlock a world of opportunities in the digital realm by becoming our valued partner. Gain access to a diverse range of verified accounts across various platforms, empowering you to meet the needs of your clients effectively. With our trusted platform and dedicated support, partnering with https://accsmarket.net promises lucrative opportunities and seamless transactions.

    Click links : https://accsmarket.net

    Thank U

  4. The website https://search-groups.com/ likely offers a lot of useful information and life hacks because it targets a broad audience interested in practical and effective solutions for everyday tasks. These types of tips and tricks tend to attract attention and engagement.

  5. Представьте, мой друг выиграл два билета на музыкальный фестиваль в другой стране и предложил мне поехать с ним. Такой шанс выпадает раз в жизни, но денег на поездку у меня не было, да и кредитная история была далека от идеала. Вспомнил про Телеграм канал новые займы онлайн , который нашел в Яндексе на первом месте. Это вызвало доверие. Канал предложил множество МФО, которые давали займы всем. Оформив займ за 10 минут, я быстро получил деньги и смог отправиться в это незабываемое путешествие. Всем советую подписаться на этот канал!

  6. A beloved National Park Service ranger died when he tripped, fell and struck his head on a rock during an annual astronomy festival in southwestern Utah, park officials said over the weekend.
    kraken14.at
    Tom Lorig was 78 when he died after the incident at Bryce Canyon National Park late Friday.
    kraken14.at
    https://kraken13at.de
    He was known for his extensive work as a ranger and volunteer at 14 National Park Service sites, including Yosemite National Park, Carlsbad Caverns National Park and Dinosaur National Monument, the park service said in a statement Saturday.

    “Tom Lorig served Bryce Canyon, the National Park Service, and the public as an interpretive park ranger, forging connections between the world and these special places that he loved,” Bryce Canyon Superintendent Jim Ireland said in the statement.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.